Риси командно адміністративного соціалізму:
· тотальне панування державної власності (навіть колгоспно-кооперативна власність, проголошена конституцією,
· втратила риси кооперативної і була одержавлена);
· централізоване регулювання всіх зв'язків державою (директивне централізоване планування від досягнутого);
· спотворені ринкові відносини (ціни, відсоток за кредит, ренту тощо встановлювала держава);
· прямий розподіл ресурсів;
· державне тотальне управління за принципом жорсткої ієрархії; вершину ієрархічної піраміди займає партійна бюрократія;
· розподіл за волею держави, яка об'єктивно не може визначити частку індивіда у суспільному результаті економічної діяльності (хоч зарплата видається за форму розподілу відповідно до кількості та якості праці).
Як наслідок, у процесі революційних змін відбулося тотальне одержавлення економіки, політики, ідеології та інших форм суспільного буття.
Криза адміністративно-командної системи стала проявом загострення суперечностей, породжених та нагромаджених нею, які система виявилася не здатною вирішити.
Головна суперечність — суперечність між проголошеними та реалізованими цілями.
Форми прояву головної суперечності:
· між вивільненням трудящих від поневолення (експлуатації) з боку капіталу і поневоленням їх державою;
· між проголошеною метою побудови суспільства всезагального добробуту і сформованою економікою тотального дефіциту, який є не лише наслідком, а й передумовою відтворення бюрократичної системи адміністративного соціалізму;
· між проголошеною метою побудови суспільства, де, всі блага "поллються повним потоком" і здійсниться великий принцип: "від кожного — за здібностями, кожному —за потребами" і деформованою структурою економіки, зорієнтованою на виробництво заради виробництва;
· між проголошеною метою високопродуктивного виробництва (трудящі працюють на себе й на суспільство в цілому) і спадною ефективністю реального виробництва через відсутність конкуренції і тотальне панування державної монополії;
· між проголошеною метою побудови суспільства, заснованого на самоуправлінні (самоуправління як антипод державного управління), і реальною системою управління у формі диктатури держави, яка виявляється через диктатуру пролетаріату, диктатуру партії та ін.
Причини глибокої кризи командно-адміністративної системи не вичерпуються тільки нагромадженими нею внутрішньо притаманними їй суперечностями. Вони пояснюються існуючою структурою влади та запроваджуваною нею політикою. Значною мірою ця криза зумовлена об'єктивними законами нерівномірності та циклічності економічного розвитку.
4. Концепції переходу постсоціалістичних країн до ринкової економіки
Соціально орієнтовану ринкову економіку, яку прагнуть створити постсоціалістичні країни, можна визначити як систему, в основі якої переважає приватна власність, свобода підприємництва, вільний продаж усіх факторів виробництва, товарів та послуг.
Головні завдання перехідного періоду від адміністративно-командної до соціально орієнтованої ринкової системи такі:
·реформування відносин власності;
·роздержавлення (обмеження втручання держави в економічне життя суспільства аж до повного вилучення, відмова від прямого управління держави економікою, створення умов для зростання кількості господарюючих суб'єктів);
·приватизація (перехід у приватну власність значної частки державної власності);
·демонополізація (створення і захист конкурентного середовища, подолання державної та недержавної монополії);
·лібералізація, яка набуває двох форм — внутрішньоекономічної (усунення державного контролю за цінами на переважну більшість товарів та послуг, запровадження свободи торгівлі юридичних та фізичних осіб і підпорядкування діяльності товаровиробника умовам ринку) і зовнішньоекономічної (розширення доступу в країну іноземних інвестицій; роздержавлення зовнішньоекономічних зв'язків і зняття протекціоністських обмежень на експорт; зняття обмежень на імпорт; конвертованість національної валюти тощо).
· макроеконо.нічна стабілізація (мінімізація дефіциту державного бюджету, припинення надлишкової грошової емісії та пільгового кредитування, що спричиняють інфляцію);
· формування ринкової інфраструктури;
· соціальний захист найвразливіших верств населення.
Концепції трансформації адміністративно-команної економіки в ринкову:
· інституціонально-кейнсіанськип варіант еволюційних змін, або градуалістської політики;
· ліберально-монетарний варіант радикальних змін, або політики "шокової терапії".
Головні риси еволюційного переходу до ринкової економіки (градуалізму):
1. Процес економічної трансформації трактується як поступова зміна ресурсних потоків, які повільно пристосовуються до нового інституційного середовища і впливають на зміну параметрів виробництва, споживання, інвестицій.
2. Реформування економіки передбачає:
· встановлення динамічної рівноваги на споживчому ринку шляхом легалізації та розвитку приватного сектору;
· поширення ринкових механізмів спочатку на виробництво та збут споживчих товарів, а згодом і на інвестиції;
· лібералізація цін зі збереженням державного контролю за ними;
· формування двосекторної моделі економіки, де превалюють приватні структури у споживчих галузях економіки, а державні й ті, що контролюються державою, — у виробництві інвестиційних товарів;
· спад виробництва, зумовлений не зміною його технологічної та соціально-економічної структури, а політикою лібералізації;
· гіперінфляція як наслідок лібералізації;
· глибоке розшарування за доходами різних верств населення.
Головні риси концепції радикальних змін, або по-літаки "шокової терапії":
1. Процес економічної трансформації передбачає швидкий перехід до досконалого ринкового середовища, заснованого на принципах рівноваги вільної ринкової економіки.
2. Реформування економіки передбачає:
· проведення впродовж 1 — 2 років радикальних антиінфляційних стабілізаційних заходів:
· моментальну лібералізацію цін;
· максимальне усунення держави від втручання в економічні процеси;
· ліквідацію переважної більшості субсидій;
· запровадження повної фінансової самостійності підприємств тощо;
· здійснення протягом 10—15 років фундаментальних перетворень в економіці.
Головним завданням переходу до реальних ринкових відносин є формування ринкових форм господарювання та усунення деформацій, набутих в умовах адміністративно-командної системи. У цьому полягає суть лібералізації економіки.
5. Формування іцституційних та економічних умов переходу країн до нової системи господарювання
Обмеження прямого державного втручання в економіку трансформаційного типу означає не послаблення ролі держави в економічному житті, а докорінну зміну цієї ролі.
Головні напрями впливу держави на формування інституціиних та економічних умов формування ринкової економіки.
1. Законодавче забезпечення трансформаційних перетворень.
2. Забезпечення інституціональних змін у підприємництві.
3. Подолання автаркії та забезпечення відкритості економіки.
4. Адаптація соціальної політики до умов перехідної економіки.
Відпрацювання господарського законодавства, яке встановлює "правила гри" у ринковій та перехідній економіці і є регулятором ринку:
·законодавства про власність;
·про підприємницьку діяльність; антимонопольного законодавства.
|