Циклічне безробіття пов'язане зі спадами ділової активності в умовах циклічних коливань. Воно виникає в результаті зниження сукупного попиту на працю внаслідок падіння сукупного попиту на продукцію і негнучкості реальної заробітної плати в бік її зниження.
Перехідна економіка породжує такі додаткові причини безробіття:
— трансформаційний спад;
— надмірна зайнятість в адміністративно-командній економіці;
— масштабна структурна трансформація;
— зниження рівня державного патерналізму.
— Безробіття є серйозною соціально-економічною проблемою, оскільки породжує цілий ряд негативних наслідків.
Американський дослідник Артур Оукен довів існування взаємозв'язку між рівнем безробіття і падінням обсягу ВВП. За А. Оукеном, збільшення фактичного безробіття на 1 % призводить до скорочення реального ВВП на 3 % (у пізніших дослідженнях — 2 %).
Сумний перелік наслідків безробіття зрозумілий, адже, як зазначає К. Еклунд, праця дає почуття єдності й товариства; вона забезпечує дохід, який водночас є свідченням значущості того, чим ми зайняті. Робота дає нам статус, престиж і професійну придатність, крім того, організує день і створює умови для правильного способу життя.
5. Цілі, принципи та механізм державного регулювання зайнятості
Сучасний механізм регулювання досить складний, органічно поєднує ринковий механізм саморегулювання економічних процесів і систему заходів державного сприяння зайнятості.
Державне регулювання зайнятості є різноплановим за своїми наслідками процесом. Його об'єктом є людина, яка завжди і безпосередньо перебуває в ролі суб'єкта всього спектра суспільних відносин. Тому цільові орієнтири механізму регулювання зайнятості повинні виходити з багатьох засад, основними з яких є:
— економічна доцільність досягнення певного рівня зайнятості та вибору відповідних регулюючих заходів;
— достатня і стабільна ефективність розподілу ресурсів праці;
— утвердження гуманістичних і демократичних рис суспільства.
Цільові орієнтири зумовлюють відповідний вибір принципів державного регулювання зайнятості (рис. 18).
Державне регулювання зайнятості потребує відповідних інфраструктурних елементів, конкретного набору заходів, певної послідовності й узгодженості впровадження їх, що у своїй сукупності визначає механізм впливу держави на систему зайнятості.
Механізм державного регулювання зайнятості має такі складові:
·система вивчення і прогнозування стану загальнонаціонального та локального ринків праці;
·розробка загальної стратегії та конкретних науковообґрунтованих програм регулювання зайнятості;
·система професійної підготовки та перепідготовки;
·розгалужена система органів працевлаштування;
· централізовані й місцеві банки даних попиту на робочу силу та її пропозицію;
· спеціальні програми стимулювання зайнятості у праценадлишкових регіонах.
Ефективність державного регулювання зайнятості в значній мірі залежить від співвідношення активних та пасивних методів впливу на рівень зайнятості (рис. 16.9).
Формування інформаційного суспільства та підвищення інтелектуального змісту праці зумовлюють зростання вимог до якості робочої сили. Тому в державному регулюванні зайнятості розвинутих країн набирають ваги заходи довготривалого характеру, спрямовані на розвиток якісних параметрів трудових ресурсів.
|